Апартамент в търговска сграда - някои въпроси?
Публикувано на: 04 Авг 2022, 19:03
Здравейте!
Въпросът ми е личен, касае сграда където имам офис и макар че съм юрист тази материя не ми е позната и се обърках доста.
Сградата е изцяло търговска, няма жилищна част. Или поне така смятахме всички до скоро хихи.
Имаме портиер и чистачи и само офиси и магазини.
Явно поради проблеми с недвижими имоти едната цяла страна от сградата е закупена от хора и то преди дни, като апартамент.
Предполагаме че още строителят е направил някой номер пред 2000 година. Май се оказва че това крило цялото е продадена на фирма като ведомствени апартаменти, макар че там е един коридор с 4-5 стаи, офиси. Сега първо възникна въпрос за коридора - винаги сме смятали че е част от ЕС и общ, но беше заграден и сега май излиза че фигурира още в първия нотариален акт от 2000 като част от този апартамент.
Т.нар. ведомствени апартаменти - хотелски стаи, така ги пише в един стар документ а как е по актове ще проверим тепърва, досега почти не се ползваха, но смятаме че в този коридор има общ ток, който съвсем скоро ще стане и голям проблем, защото хората ще започнат и да си го ползват. Това е едното.
Другото е че те твърдят че старият собственик бил сменил предназначението на "апартамента", той казва че не е и сега вече сме доста объркани. Сградата все още е изцяло търговска.
Зачетох се в ЗУТ, но не ми е особено силна материя.
Накратко разбрах, че понеже не сме жилищна сграда а търговска някой трябва да иска съгласието за промяна, ако бяхме жилищна - нямаше да е нужно.
Че апартаментът трябва да има маза или поне паркомясто, за да се отдели като жилищен - няма да ви кажа че то даже и визуално си е коридор с доста отдалечени стаички, ама айде ... далече е от понятието ми за апартамент.
Принципно сигурно нямаше и да възразим, обаче новозакупилите жилището което си е офиси / ако питате мен/ веднага започнаха с хиляди претенции: не искали да плащат определените за тях такси от над 100 лв на месец, таксите са ни разпределени според ид.части, защото няма кой да брои колко клиента кой офис има. Преди бяхме на врата, и тогава плащаха и повече, защото се брояха вратите вътре, които са 4 или 5.
Почвали ремонт на жилището си и една тераса щяла да се остъклява, да се слагат винкели, кърти и т.н. което ни втрещи, защото все пак сградата има бизнес вид и кой знае какво ще се случи след техните идеи, даже при подмяна на дограмата бяхме помолили собствениците да се съобразяват с първата зелена дограма и да не сменят цвета защото става грозно, тия обаче имаме усещане че ще я натворят яко.
Сега зачетох че по ЗУТ ако не се ползва по предназначение обекта може да искаме кмета да отстрани хората от него да прекъсне подаване на ел.енергия и т.н. обаче наистина ме съмнява че този обект набързо и хитро е с променено предназначение и то според повечето от собствениците - има и строители, неправомерно.
Идеи?
Засега смятаме да пишем до кмета и кадастъра да видим какво е станало без ние да знаем, после ще помислим и за другите важни неща.
Мен лично ме притеснява и това дали инсталация, канал и ВИк ще издържат ползването - хората си казаха че ще живеели доста на брой - те вече са 4-5 човека и бебе, предполагаме лятото ще има гастербайтери и ще стане нещо като хостел.
По мой спомен лично в моя офис като вържех печката и компютъра в началото и бушоните падаха а не мога да си представя да се живее - да се включат печки, бойлери и изобщо хиляди уреди.
Но на първо време ще ходя да се застраховам, че наскоро една газова бутилка гръмна до нас в едно жилище и само като погледна какво е в блока до нас - като след бомбардировка, поне да имам застраховка, тия хорица никак не ми вдъхват доверие.
Казват че са платени над 200 000 лева за тия 140 кв.м. обаче тия хорица не изглеждат способни на такава сума.
Иначе почват ремонти но нямат пари за охраната и чистача и нямали били нужда.
Цитираха ни ЗУЕС където пишело че те трябвало да плащат три пъти по-малко от офисите, така ги посъветвал и юриста им и те нямало да плащат.
Никой не се съгласи с тях обаче. Обяснихме им че има решение и нямаме желание да се променя и че заплатата на портиера не зависи от броя входящи или изходящи от сградата и се чисти всяка вечер. те предложиха да бъдат портиери, но не да стоят на първия етаж а горе на последния, което беше меко казано нахално.
Въпросът ми е личен, касае сграда където имам офис и макар че съм юрист тази материя не ми е позната и се обърках доста.
Сградата е изцяло търговска, няма жилищна част. Или поне така смятахме всички до скоро хихи.
Имаме портиер и чистачи и само офиси и магазини.
Явно поради проблеми с недвижими имоти едната цяла страна от сградата е закупена от хора и то преди дни, като апартамент.
Предполагаме че още строителят е направил някой номер пред 2000 година. Май се оказва че това крило цялото е продадена на фирма като ведомствени апартаменти, макар че там е един коридор с 4-5 стаи, офиси. Сега първо възникна въпрос за коридора - винаги сме смятали че е част от ЕС и общ, но беше заграден и сега май излиза че фигурира още в първия нотариален акт от 2000 като част от този апартамент.
Т.нар. ведомствени апартаменти - хотелски стаи, така ги пише в един стар документ а как е по актове ще проверим тепърва, досега почти не се ползваха, но смятаме че в този коридор има общ ток, който съвсем скоро ще стане и голям проблем, защото хората ще започнат и да си го ползват. Това е едното.
Другото е че те твърдят че старият собственик бил сменил предназначението на "апартамента", той казва че не е и сега вече сме доста объркани. Сградата все още е изцяло търговска.
Зачетох се в ЗУТ, но не ми е особено силна материя.
Накратко разбрах, че понеже не сме жилищна сграда а търговска някой трябва да иска съгласието за промяна, ако бяхме жилищна - нямаше да е нужно.
Че апартаментът трябва да има маза или поне паркомясто, за да се отдели като жилищен - няма да ви кажа че то даже и визуално си е коридор с доста отдалечени стаички, ама айде ... далече е от понятието ми за апартамент.
Принципно сигурно нямаше и да възразим, обаче новозакупилите жилището което си е офиси / ако питате мен/ веднага започнаха с хиляди претенции: не искали да плащат определените за тях такси от над 100 лв на месец, таксите са ни разпределени според ид.части, защото няма кой да брои колко клиента кой офис има. Преди бяхме на врата, и тогава плащаха и повече, защото се брояха вратите вътре, които са 4 или 5.
Почвали ремонт на жилището си и една тераса щяла да се остъклява, да се слагат винкели, кърти и т.н. което ни втрещи, защото все пак сградата има бизнес вид и кой знае какво ще се случи след техните идеи, даже при подмяна на дограмата бяхме помолили собствениците да се съобразяват с първата зелена дограма и да не сменят цвета защото става грозно, тия обаче имаме усещане че ще я натворят яко.
Сега зачетох че по ЗУТ ако не се ползва по предназначение обекта може да искаме кмета да отстрани хората от него да прекъсне подаване на ел.енергия и т.н. обаче наистина ме съмнява че този обект набързо и хитро е с променено предназначение и то според повечето от собствениците - има и строители, неправомерно.
Идеи?
Засега смятаме да пишем до кмета и кадастъра да видим какво е станало без ние да знаем, после ще помислим и за другите важни неща.
Мен лично ме притеснява и това дали инсталация, канал и ВИк ще издържат ползването - хората си казаха че ще живеели доста на брой - те вече са 4-5 човека и бебе, предполагаме лятото ще има гастербайтери и ще стане нещо като хостел.
По мой спомен лично в моя офис като вържех печката и компютъра в началото и бушоните падаха а не мога да си представя да се живее - да се включат печки, бойлери и изобщо хиляди уреди.
Но на първо време ще ходя да се застраховам, че наскоро една газова бутилка гръмна до нас в едно жилище и само като погледна какво е в блока до нас - като след бомбардировка, поне да имам застраховка, тия хорица никак не ми вдъхват доверие.
Казват че са платени над 200 000 лева за тия 140 кв.м. обаче тия хорица не изглеждат способни на такава сума.
Иначе почват ремонти но нямат пари за охраната и чистача и нямали били нужда.
Цитираха ни ЗУЕС където пишело че те трябвало да плащат три пъти по-малко от офисите, така ги посъветвал и юриста им и те нямало да плащат.
Никой не се съгласи с тях обаче. Обяснихме им че има решение и нямаме желание да се променя и че заплатата на портиера не зависи от броя входящи или изходящи от сградата и се чисти всяка вечер. те предложиха да бъдат портиери, но не да стоят на първия етаж а горе на последния, което беше меко казано нахално.