начало

ЕСПЧ: Дисциплинарните съдилища на адвокатурата отговарят на изискванията за независимост и безпристрастност ЕСПЧ: Дисциплинарните съдилища на адвокатурата отговарят на изискванията за независимост и безпристрастност

За обществените съвети в образованието

Виртуална приемна - кажете това, което мислите, за това, което искате!
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


За обществените съвети в образованието

Мнениеот nikodim77 » 14 Ное 2017, 00:22

Здравейте,
Преди да всичко моля, да бъда извинен за предстоящия по-дълъг пост от нормалните за форума!

Отварям темата с оглед - това да се изяснят – утвърдят някои от правните аспекти по отношение на обществените съвети към училищата и детските градини.
От миналата година е налице нов Закон за училищното и предучилищното образование (ЗПУО). Като изключим хаосът – получил се след влизането в сила на закона ведно с множеството му поднормативни актове, то той произведе и така нареченото „чудо” - „Обществен съвет”. Дейността на обществения съвет, основно се регулира от глава 14-та на ЗПУО и приетия на осн. чл.270 от същия З. „Правилник за създаването, устройството и дейността на обществените съвети към детските градини и училищата” (ПСУДОСДГУ) / Уф, много е дълго... Абе по-долу ще го наричам, „правилник за обществените съвети” (ПОС) то стана като постерминал :) Бих казал, че двата акта – регулиращи дейността на ОС успяват да отговорят на повечето изисквания и принципи във връзка с целите на такава структура като ОС. Но има и някои не съвсем ясни положения... Още повече, че при прочит на публично-представени документи на редица ОС към учебни заведения, се отчита различно тълкуване на някои норми от ЗПУО и ПОС, касещи работата на тези съвети. Та:
Налице са създадени така-наречените „Правила за дейност и организация на работа на Обществения съвет при Средно училище...”. Също така в подобни правила се дава възможност на директора на съответното уч. заведение да участва с право на съвещателен глас. Друго предвидено в подобни правила е избор на заместник – председател на ОС. И не на последно място, въпроса за мандатността на ОС. След подробно запознаване със ЗПУО и ПОС е видно, че законодателя е предвидил срок – мандат на ОС не по-дълъг от три години. В редица училища на първото си заседание ОС е приел срок различен от тригодишния, като в повечето случаи е приет едногодишен такъв.
И така: От изложеното до тук се извеждат следните въпроси:
* При наличие на нормативни актове – регулиращи дейността на ОС, има ли необходимост от правила (вътрешни) – гласувани и приети от ОС?
* в тези правила следва ли да се утвърждават норми, които не са залегнали в ЗПУО и ПОС ? (Тук визирам възможността за съвещателен глас на директора на съответното уч. заведение)
* Има ли пречка за избор на заместник-председател на ОС?
*Мандатът...?
За начало на дискусията по темата ще си позволя да изложа своето виждане по изведените въпроси:
По въпроса за правилата на ОС за съответното училище или детска градина, считам, че при наличие на изчерпателни (доколкото са такива) норми налични в ЗПУО и ПОС , едни такива правила са напълно излишни. Но, ако все пак бъдат създадени, то същите не следва да противоречат на ЗПУО и ПОС, нито да въвеждат нови норми – невизирани в двата норм. акта. В този ред на мисли стигам до извеждане на отговор на втория въпрос. Никъде в ЗПУО и ПОС не е предвидена възможност за право на директора на съвещателен глас. Нещо повече, евентуално такова право обезсмисля целите, за които се създава един ОС.
По третия въпрос, считам, че е редно да бъде предвиден член на ОС, който да е със заместваща функция при евентуална невъзможност за участие на председателя в някое от събранията на съвета. Но тъй като в ЗПУО и ПОС не е предвидена длъжността „заместник-председател”, вероятно неговата легитимация би се утвърдила или в едни правила, каквито по-горе отрекох, или само в съответния протокол от събранието на ОС при, което е избран зам. председателя.
И относно мандата на ОС: Пред мен се сблъскват две тези; Едната е, че след приключване на срокът който сам си е гласувал и избрал ОС, то той следва да се разпусне и да се проведе изцяло нова процедура по избор на нов ОС (родителски срещи, избирания, първо заседание и т.н.).
Другата теза, е че на заседание в пълен състав включително и резервните членове, самият ОС може при единодушно съгласие да продължи мандатът си за още една година, или две, но така, че общия срок да не надвишава законово предвидения, тригодишен. Това в случай, че няма желаещи да се оттеглят от членството си в ОС.

Ще се радвам ако ще има включили се по темата!
nikodim77
Активен потребител
 
Мнения: 1289
Регистриран на: 23 Апр 2009, 14:29

Назад към Общи дискусии


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 35 госта


cron